Saturday, 26 May 2012

DERA - GERUN

Di cuci dulu oleh cikzaitul :)


   " HANGER BUKAN UNTUK DI PUKUL , TAPI UNTUK SIDAI PAKAIAN "


Assalamualaikum,

 Terkedu tak bace QUOTE kat atas tuh ?? macam-macam korang pasti akan pikir situasi tu kan.. aku yang menjadi pendengar setia kat seorang budak belasan tahun yang kena pukul dengan mak dia , lagilah terkedu ..malah hanya mampu bersimpati sahaja.
MENYESAL betul tak tau nak buat ape ..   Aku hanya mampu nasihat baik-baik agar budak tu tak salah anggap pada maknya  .


DERA , kes dera ini makin menjadi-jadi aku tengok , Tiap-tiap paper ada sahaja kes dera ni.. pernahkah anda menjadi mangsa dera ??
Mangsa dera yang tak dilaporkan pun banyak.. Aku bukan polis  atau menteri nak raih undi yang tetiba sibuk nak cerita pasal mende ni .. Tapi sakit tau jadi bahan kena pukul bila orang tu ade masalah..

Bagi aku lah , kalau nak marah ..SILA - lah jangan tujukan kemarahan tu kat anak , harta benda ..Sytle kott  zaman sekarang ni..Marah je libas anak , marah je campak henpon.. tak ke rugi tuuu..

Aku mengaku pernah mendera adik aku , sebab nak mendidik ..YA , aku rasa ramai sokong dorang pukul anak sebab nak mengajar anak.. tapi pukul anak dengan rasa bengang sebab tertentu yang pasti nya luluh hati kita tengok  itu bukan mendidik.. Ye dak ???

Kucing aku pun aku JENTIK telinga die kalau makan merata-rata..lepas jentik , terus reti makan setempat ..YA .. Itulah mendidik..

Jurang antara parent dengan anak , akan jauh sebab anak jadi takut dengan parent yang suka dengan DERA-DERA  ni..
mungkin ada yang trauma . Sape tahu ??

Apakah naseb anak-anak ini.. Ini naseb anak-anak yang aku persoalkan.
Bagaimana pula naseb Isteri kena dera , Suami kene dera , Bf dera Gf , Dan memacam lagi..

P/s :  Aku cuba menjadi insan  untuk tidak mendera , dan menjadi mangsa dera ..  Keputusan itu di tangan kita kan... :)

24 comments:

  1. org yg mendera ni biasanya ada tekanan perasaan. Mangsa Dera biasanya akan cenderung mendera anak2 mereka kelak.. aku pernah terbaca ntah lupa mana sumbernya. Kes dera ni biasanya melibatkan keluarga/rumahtangga yang berantakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm...setuju sgt..sbb nong mesti x dera anak kan :)

      Delete
    2. aku yg kena dera oleh anak adalah ekekeke..

      Delete
    3. hehehhehe..

      hamboiii....dera manje-manje tuh...

      Delete
  2. orang dolu2 dera anak.. anak jadi manusia
    orang sekarang tak tau nak describe macam mana
    mungkin hasil berbeza sebab cara berbeza..
    paham x?heee

    ReplyDelete
  3. mak aku je rajin gne hanger hdi serbaguna

    ReplyDelete
  4. dera fizikal kita nampak dan boleh ubati...tp dera emosi kita tak nampak...dan susah nak ubati...hehe

    ReplyDelete
  5. samalah . saya pun dera adik juga . tapi untuk mendidik . kesian kan kecik2 lagi dah kena dera . ibubapa tak sayang anak ke ? adui

    ReplyDelete
    Replies
    1. time dera tu xde sayang la kott...
      wuwuwuuwuwuuw

      Delete
  6. senang je pukul guna 3 batang lidi..2 baru betul..hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. o ye ke ...
      hehehhhehe..
      nati ade anak saya ikut la cara tuh :)

      Delete
  7. org yg suka mendera nie takde hati & belas kasihan, sbb tue sampai sanggup pukul2...hurm...kurangnya nilai kemanusiaan...

    ReplyDelete
  8. manusia semakin ganas skrg..marah sikit,lepaskan kat org lain..semoga kita x jd mcm dorg..amin...

    ReplyDelete
  9. ish..yatt tak pernh kne rotan dgn parents walaupon degil dulu.. klu btul caranya insyaALlah budak tu dgr kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul yatt , pukul pun bukan salah satu teknik mengajar budak zaman skrg nih.. :)

      Delete
  10. paling tak suka tengok orang suka marah anak..apatah lagi mendera..

    ReplyDelete
  11. untung sape jadi anak ieta ea...

    :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Komen ,
nanti kita komen awak balik yea.
p/s : Setiap komen dikenakan caz senyuman paling ikhlas :)