Saturday, 3 March 2012

Resipi ..wooot wooot wooot

Murtabak Ima

sedap kan...haa...ni flavour terMASIN sikit..ngeeeeee..

1st time buat murtabak "IMA" pakai kulit popia..haaa..korang pernah buat tak tak tak tak..aku pelik gak kulit popia boleh buat murtabak memula..kalau kawan aku ima boleh buat,jadi pulak tu..asal lak aku tak buleh kan kan kan ...hehehhe..AKHIRYE jadi jugak MURTABAK IMA ni  namenya..

 RESIPI nak tak??

aku jenis simple,jadi resipi ni pun simple macam kawan aku gan aku..Haaa..cepat-cepat ambil pen,kertas,tulis-tulis...muehehehhehehe.. :))


RESIPI MURTABAK IMA:

KULIT POPIA (aku beli kat kedai 99 speedmart)
DAGING BURGER (aku pilih daging Ramly kalau korang nak ayam tukar lah ke ayam)
KENTANG (aku guna 2 biji , potong dadu,kecil-kecil)
TELUR (aku guna 4 biji / dipukul )
DAUN SUP (racik-racik/potong kecik-kecik)
KARI DAGING/AYAM
BAWANG BESAR (racik-racik/potong kecik-kecik)
MINYAK MASAK
GARAM (secukupnya)
AJINOMOTO (secukupnya)
AIR


CARA-CARA PULAKK :

Mula-mula tumis minyak masak dengan bawang yang korang racik tadi,tumis sehingga naik bau dan bertukar warna keperang-perangan.Lepas tu korang bubuh la bancuhan kari ,tumis sampai pecah minyak.Dah pecah minyak korang letak lah daging,kentang,Garam,Ajinomoto secukup rasa, pastu letak la air sedikit untuk masakkan kentang sehingga empuk,air tu agak-agak lah tenggelamkan ubi kentang tu,sebab kentang akan serap air..Tunggu sehingga air kering dan inti korang jadi pekat macam inti karipap.

Dah siap inti korang,taburkan daun bawang..
Masukkan inti tadi dalam telur yang dipukul dan kacau sehingga sebati.(Haa..ni korang bancuh sikit demi sedikit,macam aku bancuh dalam cawan jer) Selepas itu korang ambil kulit popia sekeping letakkan inti tadi ..ditengah-tengah dan lipat empat segi..kalau korang kreatif sangat lipat lah bentuk apa-apa pun...Jangan sampai inti terkeluar dari kulit popia sudahh ek..

Dah siap lipat,panaskan kuali (aku gune kuali leper macam kuali buat ikan bakar,korang nak guna kuali buat tosai/tosey pun bolehhh) dan sapu minyak di kuali tu,masak seperti biasa..kulit popia tu akan jadi garing korang bolehlah angkat dan sedia untuk di makan.. :))


p/s : Siap tulis..haaa...pasni korang pergilah buat,bagilah sesape makan..aku nak offer makanan ni kat Bakal MAK MERTUA bila ada sesi beramah -mesra nanti..Manetau senang jadi menantu nanti kan kan kan kan..hehehhehhe..


Ok ,jupe next blog..<3

2 comments:

  1. waaa.. dh boleh khwin ;)

    p/s: rahsia? xde pape pon.. just klau kita baik dgn org.. org baik dgn kita ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngeeee.. :P tapi nak gelak lak kan..klu ari-ari masak murtabak kan tok husband.. LOL

      P/s: kita ikut pesanan awak <3

      Delete

Terima Kasih Komen ,
nanti kita komen awak balik yea.
p/s : Setiap komen dikenakan caz senyuman paling ikhlas :)